Rabu, 28 Oktober 2009

Amalan disukai Allah SWT


Dalam suatu kesempatan seorang sahabat Nabi SAW yang bernama Ibnu Mas’ud ra bertanya kepada Nabi SAW:
Ya Nabi SAW, amalan apa yang paling disukai Allah SWT ? Nabi SAW menjawab, "solat tepat pada waktunya". Ibnu Mas'ud bertanya lagi, " kemudian apa lagi ?".Rasulullah SAW menjawab "berbakti kepada orang tuamu". Ibnu mas'ud bertanya lagi,"kemudian apa lagi ya Rasulullah ?". Rasulullah SAW menjawab "Berjihad dijalan Allah". (Hadis diriwayatkan oleh mutafaqalaih).


=> Solat tepat pada waktunya
Perintah menegakkan solat disebut dlm lebih 10 ayat dalam al-Qur’an. Menegakkan solat tepat pada waktunya terutama solat fardhu lima waktu. “solat adalah tiang agama” demikian yang disampaikan nabi dalam hadis yang lain. Begitu pentingnya solat, hingga amal pertama yg akn dihisab di hari akhir nanti adalah solat. Menegakkan solat tepat pada waktunya, itulah amalan manusia yg plg disukai Allah SWT. Allah SWT berfirman dalam salah satu ayat yang ertinya “sesungguhnya solat itu mencegah pada perbuatan keji dan mungkar”. Setelah solat wajib, ada solat malam atau tahajud juga merupakan solat yang dianjurkan untuk selalu dilaksanakan. Nabi SAW sendiri menghidupkan malam dengan melakukan solat. Kerana amal kita bergantung kpd ibadat solat kita, maka sempurnaknlh solat kita, jangan tangguh2kn solat, insyaAllah amal2 yg lain juga akn sempurna.

=>Berbakti kepada kedua orang tua
Orang tua menempati kedudukan yg tinggi. Redha Allah kepada seorang hamba juga bergantung pada redha kedua orang tuanya. Sekaya apapun, sepintar apapun kita, serta apapun keadaan hamba, ingatlah apa yang telah dicapai itu juga berkat didikn dan doa kedua orang tua. Manusia terlahir di dunia berkat campur tangan kedua orang tuanya. Allah SWT sangat tidak menyukai org yang berlaku kasar kepada orang tua. Orang tua kita menduduki tempat ketiga yang harus kita hormati setelah Allah SWT dan Rasul-Nya.


=>Berjihad di jalan Allah
Berjihad dlm makna yang seluas-luasnya. Ada pemahaman keliru yang sengaja dibiarkan dlm mengertikan kata jihad. Jihad hanya difahami sbg berperang mengangkat senjata melawan orang-orang kafir yang memusuhi islam. Padahal jihad adalah berjuang dengan segala kemampuan untuk menegakan ajaran agama. Sekali lagi jihad jangan dipahami sebagai berperang saja. Allah SWT menyuruh kita untuk berjihad dengan menggunakan harta dan jiwa kita. Jihad dengan apa yang kita miliki baik berupa ilmu, harta dan apapun yang ada pada diri kita. Yg paling penting berjihad berperang dgn diri sendiri, menentang hawa nafsu yg sntiasa ingin menurunkn iman kita..maka amalkn ajaran2 Rasulullah SAW, bykkn beristighfar dan zikrullah..Jika kita sudah berumah tangga, mencari nafkah dengan jalan yang halal untuk keluarga kita juga termasuk bentuk jihad dijalan Allah. Allah SWT menyukai orang-orang yang selalu berjihad dijalan-Nya.

Demikian 3 amalan yang paling disukai oleh Allah SWT, solat tepat pada waktunya, berbakti kepada orang tua dan berjihad dijalan Allah. Semoga kita semua dpt mengamalkn pesanan Rasulullah SAW..dlm menggapai cinta Allah SWT..insyaAllah..


“Dan orang2 yg sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat dn menafkahkn sebhgian rezeki yg Kami berikan kpd mereka, dan secara sembunyi atau terang-terangan menolak kejahatan dgn kebaikan , orang2 itulah yg mendapat tempat kesudahan yg baik..” (Surah ar-Ra’d: 22)


“Supaya Allah mengampunkan bagi kamu sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan memberi kamu hidup (dengan tidak terkena azab) hingga ke suatu masa yang tertentu; (maka segeralah beribadat dan bertaqwa) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini tentulah kamu segera beriman)”. (Nuh 71:4)

Sekian perkongsian kali ini, moga kita dpt ambil manfaatnya utk memperbaiki amalan harian kita, insyaAllah…Assalamualaikum wbt.. :-)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan